Тема: Робота
і потужність струму.
Мета:
▪ сформувати знання про роботу й потужність
струму, про прилади для їх
вимірювання;
▪ формувати й розвивати уміння розв’язувати задачі на
застосування формули роботи і потужності струму;
▪розвивати творчі
здібності й логічне мислення;
▪виховувати дисциплінованість і увагу.
Тип уроку: формування
знань та вмінь.
Форма уроку урок-бесіда
Обладнання: мультимедійний
проектор,
Основні поняття:
робота (Дж), потужність (Вт), лічильник, вартість.
Хід
уроку
I.Організаційна частина.
Створення емоційного настрою.
Вступне слово вчителя.
Чим більше в мене роботи, тим більше я навчаюся. (М. Фарадей) –
говорив Фарадей – видатний англійський вчений. На кожному уроці ви
ознайомлюєтесь з новими поняттями, новими фізичними величинами, приладами для
їх вимірювання, способи ввімкнення їх в електричне коло. Отримання нових знань базується на знаннях,
отриманих на попередніх уроках. Ви багато працюєте, але чим більше знань ви
отримуєте, тим ви становитесь сильнішими, компетентнішими .
Давайте з вами згадаємо
І.Актуалізація
опорних знань учнів.
( усне опитування)
1)
Які існують види з’єднання провідників?
_ Очікувані відповіді учнів:
Існує послідовне і
паралельне з’єднання провідників.
Послідовне – це таке з’єднання
провідників, споживачів електроенергії,
при якому кінець пешого елемента кола з’єднується з початком другого,
кінець другого – з початком третього і т.д.
Паралельним називають таке з’єднання приєднуються до однієї точки електричного кола, а кінці – до іншої.
2)Чому паралельне з’єднання провідників є більш економнічним, ніж
послідовне?
Очікувані відповіді учнів:
При паралельному з’єднанні загальний опір кола мінімальний, а
при послідовному – максимальний, тому що
при послідовному з'єднанні додаються опори, а при паралельному – величини ,
обернені до опору. Отже при послідовному з'єднанні будуть більші втрати енергії.
№ 1: Як
зміниться сила струму в ялинковій гірлянді, якщо до неї послідовно приєднати ще
одну лампу?
Очікувані відповіді учнів:
Сила струму в такій гірлянді
зменшиться, тому що при послідовному з'єднанні опори додаються, отже загальний
опір кола – збільшиться, а за законом Ома
сила струму у колі обернено пропорційна опору провідника.
№2. Яка ялинкова гірлянда біль
зручна: з послідовним чи паралельним з’єднанням? Чому?
Очікувані відповіді учнів:
Більш зручною буде гірлянда з
послідовним з’єднанням, тому що якщо одна з лампочок перегорить, інші будуть
продовжувати горіти, чого не спостерігається при послідовному з’єднанні, так як
при цьому буде виникати розрив кола – лампа перегоріла.
№3. В
освітлювальну мережу ввімкнули послідовно дві лампи з різними опором. Яка з них
світитиметься яскравіше? Чому?
Очікувані відповіді учнів
Лампа, яка має більший опір буде
світитися яскравіше, тому що на ній буде більша напруга, а отже і робота
електричного поля буде більшою.
№4 .Що характеризує напруга в електричному
колі? Сила струму?
Очікувані відповіді учнів
Напруга – це фізична величина,
яка характеризує роботу електричного поля на певній ділянці кола і чисельно
дорівнює відношенню роботи електричного поля до електричного заряду, що пройшов
по цій ділянці.
№5Навіщо
нам дома побутові прилади?
Очікувані відповіді учнів
Побутові прилади потрібні для того, щоб
виконувати певну роботу.
ІІ.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу.
Дія всіх вам
відомих електричних приладів відбувається за рахунок електричної енергії, яку
постачає джерело струму. В результаті
цього одержуємо світло, тепло, звук, механічний рух, світло тощо, тобто різні
види енергії. Cьогодні
на уроці ми розглянемо і вивчимо такі
поняття , як робота і потужність струму.
Робота електричного струму – фізична величина,
що характеризує перетворення електричної енергії в інші види енергії.
( викликаємо учня
до дошки)
Ми знаємо, що напруга – це фізична величина,
що характеризує електричне поле, яке переміщує вільні заряди, створюючи струм.
-Нагадай, будь
ласка, що таке напруга? Що вона характеризує?
Очікувані
відповіді учнів
Напруга на кінцях певної ділянки кола
визначається відношенням роботи А електричного струму на цій ділянці до
електричного заряду, що пройшов по ній записує на дошці формулу)
- Як можна
визначити електричний заряд, що пройшов по провіднику?
Очікувані відповіді учнів
Заряд, що пройшов по провіднику дорівнює
добутку сили струму на час його проходження ( записує на дошці)
U =A/q A= Uq
A= IUt q= It
-
Приходимо
до висновку:
Щоб визначити роботу електричного
струму на ділянці кола, потрібно напругу на кінцях цієї ділянки помножити на
силу струму в ній і час, протягом якого виконувалася робота.
Одиниця роботи 

А = В*А*с= Дж
Вчитель читає
загадку:
Загадка : Так, він – суворий контролер,
Зі стінки завжди дивиться.
Та тільки світло запали,
Він все собі фіксує,
І скільки світла витрачав,
Тобі він порахує.
Роботу
вимірюють лічильниками.( показ слайдів.)
Вчитель:
На будь-яких електричних приладах завжди можна
побачити «потужність 1,2 кВт». Ви пам’ятаєте з механіки, що у ватах вимірюють потужність, отже
тут мова іде про потужність електричного струму.
Потужність
електричного струму – фізична величина, що характеризує здатність електричного
струму виконувати певну роботу за одиницю часу.
P= A/t P = U I
Потужністю електричного струму визначається добутком напруги на кінцях
ділянки кола і сили струму в цій ділянці.
Одиницею
потужності є Р = В·А = Вт (ват) ( показ
слайдів)
1 гВт = 100 Вт
1 кВт = 1 000 Вт
1 МВт = 1 000 000 Вт
1 ГВт = 1 000 000 000 Вт
Щоб виміряти
потужність електричного струму в колі, потрібні амперметр і вольтметр.
Використовують також спеціальний прилад -
ватметр, яким можна безпосередньо виміряти потужність електричного
струму в колі.
Таблиця потужностей деяких електричних
приладів. (Показ слайдів)
Так як побутові
прилади розраховано на напругу 220 В, але на різну силу струму. Отже,
потужність споживачів електроенергії різна, тому й однакову роботу вони виконують за різний час.
З визначення потужності випливає формула
роботи А = Р·t
1 Дж = 1 Вт·1 с = 1 Вт·с
1 кВт·год = 3 600 000
Дж = 3,6 МДж
Покази лічильника, що вимірює спожиту
приладами у квартирі електричну енергію (роботу електричного струму), виражено
саме в кіловат-годинах.
( дивимося на
форзац у книжку, обговорюємо витрати електроенергії)
За використання електроенергії ми сплачуємо гроші.
Для розрахунку коштів ми будемо застосовувати формулу:
Вартість =
робота · тариф.
Задача.1.
Визначити , скільки електроенергії споживає
електродвигун за 2 робочі дні, якщо він
щоденно працює по 8 год при напрузі 220
В та силі струму 10 А. Обчисліть вартість витраченої енергії при тарифі
25 коп за 1 кВт · год.
Задача 2. Два резистори опорами 2 і 4 Ом
підключаємо до джерела постійної напруги 4 В.: а) послідовно б) паралельно. Яка
потужність струму в кожному резисторі ?
Задача 3. Визначити потужність
електрочайника , якщо при напрузі 220 В протягом 5 хв, через його спіраль
проходить заряд 520 Кл.


Додому: придумайте задачу (2) на визначення скільки електроенергії споживають ваші
побутові прилади.
Придумайте
дослід, яким чином можна виміряти потужність струму. Розробіть алгоритм
виконання лабораторної роботи, та підберіть необхідні прилади.
Здравствуйте,во втором вопросе ошибка? Більш зручною буде гірлянда з послідовним з’єднанням, тому що якщо одна з лампочок перегорить, інші будуть продовжувати горіти, чого не спостерігається при послідовному з’єднанні, так як при цьому буде виникати розрив кола – лампа перегоріла.
ВідповістиВидалитиБільш зручною буде гірлянда з послідовним з’єднанням, тому що якщо одна з лампочок перегорить, інші будуть продовжувати горіти, чого не спостерігається при ПАРАЛЕЛЬНОМУ з’єднанні, так як при цьому буде виникати розрив кола – лампа перегоріла.
ВідповістиВидалити